صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲
آبان
۱۴۰۳

شماره
۵۷۳۹

امروز: ۲ (آبان) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Oct) 23

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت‌وگو: هنرهای خیابانی به اشکال مختلف و به شیوه‌های متفاوت توسط شهرداری همدان در شهر انجام می‌شود که نقش مهمی در تغییر چشم‌اندازهای شهری ایفا می‌کند و می‌تواند حاوی پیام‌های مختلفی برای شهروندان و بازدیدکنندگان یک شهر جهانی باشد.
به گزارش هگمتانه؛ این روزها اگر سری به خیابان‌های اصلی شهر همدان بزنید متوجه تغییراتی در ظاهر آن می‌شوید که دیگر خبری از اعلامیه و برگه‌های تبلیغاتی روی پست‌های برق و مخابرات نیست و جای آنها را نقاشی‌های زیبا با تصاویر زیبا و نمادهایی از این شهر گرفته است.
حتی دیوارهای شهر همدان به تازگی میزبان تیر و تخته نقاشان خوش ذوق جوانی است که رنگ‌های شادی را به انسان‌هایی هدیه می‌کنند که به دنبال آرامش و دستیابی به تعادل روحی و ذهنی هستند.
اخیرا گروهی از جوانان هنر دوست همدان با تصمیم شهرداری بر زیبایی این شهر جهانی می‌افزایند، به گونه‌ای که نقش‌هایی که آنها تصویرگری می‌کنند، باعث خیرگی چشمان هر رهگذری می‌شود و همگی آنها با این جمله: «ممنون از اینکه شهرمان را زیبا می‌کنید» خستگی را از تن این هنرمندان و دست‌اندرکاران شهرداری می‌زدایند.
به طور قطع نقاشی‌های دیواری مانند هر ابزار هنری دیگری این قابلیت را دارد که به ارتقا، رشد فکری، هنری، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه کمک کند، اما نکته مهم این جاست که کارشناسان اذعان دارند که تمامی ظرفیت نقاشی دیواری قابل عرضه شدن در بستر اجتماع هستند که این تأثیر را چند برابر می‌کنند.
این رشته از هنر به‌ علت ارتباط تنگاتنگی که با اجتماع، معماری، سازه‌های شهری و پیشرفت‌ها و رویدادهای شهری دارد، بسیار قابل تامل و تعمق است.
هنر خیابانی تاریخچه طولانی و ارزشمندی را با خود به‌ همراه دارد و به عنوان ابزاری کارآمد و ارزشمند نه تنها در کشور ایران بلکه در سراسر دنیا به عنوان کلامی گویا برای برقراری ارتباط شناخته شده است به طوری که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای بیان مفاهیمی همچون تبلیغات و سیاست نیز به کار گرفته می‌شود و آن‌ هم بیشتر به‌ علت گویا و مؤثر بودن این رشته هنری است.
گفت‌و‌گو را با ناهید حلیمی و مهرانا لام پدیدآورنده این آثار زیبا در شهر همدان داشتیم که در ادامه با هم می‌‌خوانیم.

ناهید حلیمی که از کودکی علاقه زیادی به نقاشی داشت به سراغ رشته هنر و نقاشی رفت و اکنون به وجود سن کم به عنوان یک مدرس خبره در این زمینه شناخته می‌شود.
این هنرمند تقریبا 20 ساله، تصاویری را روی دیوارهای شهری به تصویر می‌کشد که ذوق و خوشحالی شهروندان همدانی را به دنبال دارد و وی را به داشتن این هنر تحسین می‌کنند.
این هنرمند همدانی در گفت‌وگو با هگمتانه با بیان اینکه لیسانس ارتباط تصویری دارم و مدرس هستم اظهار کرد: قبلا در مدارس غیرانتفاعی تدریس می‌کردم اما در حال حاضر به صورت خصوصی تدریس دارم.
وی با اشاره به اینکه کار پتینه‌کاری و نقاشی دیوارهای منازل را هم انجام می‌دهم گفت: در حال حاضر کار نقاشی روی دیوارهای سطح شهر را بر عهده گرفته‌ام.
این بانوی هنرمند همدانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چطور شد تصمیم گرفتید نقاشی روی دیوارهای سطح شهر را انجام دهید افزود: قبلا در جشنواره‌های هنری زیباسازی سطح شهر شرکت کرده بودم و سازمان زیباسازی شهرداری همدان هم با کارهایم آشنا شده بود و این شد که پیشنهاد داد، دیوارهایی از سطح شهر همدان را نقاشی کنم.
وی با اشاره به اینکه گاهی طرح‌‌هایی از سوی سازمان زیباسازی شهرداری پیشنهاد می‌شود و من پس از دیدن آنها، اگر به دلم بنشیند قبول می‌کنم گفت: چندین کار هم در جشنواره‌های نوروزی برای شهر همدان پیشنهاد دادم که البته طرح‌هایم را خودم اجرا نکردم و دیگران انجام دادند اما اخیرا پروژه دور میدان قائم را بر عهده گرفتم و به سرانجام رساندم و اخیرا هم در بلوار بعثت مشغول هستم.
خانم حلیمی با بیان اینکه خوشبختانه این روزها در سطح شهر همدان به هنر نقاشی توجه ویژه‌ای شده و گویی مسؤولان شهری می‌خواهند فضای شهر شادتر و رنگ‌آمیزی‌ زیبایی داشته باشد گفت: این مسأله باعث شده بازتاب خوبی را هم در بین شهروندان همدانی شاهد باشیم، به نحوی که حین انجام کار وقتی افرادی از کنار خیابان یا با خودرو رد می‌شوند، لحظاتی می‌ایستند و محو تماشا می‌شوند و بعد از قدردانی، می‌گویند: «ممنون از اینکه شهرمان را زیبا می‌کنید».
وی ادامه داد: این صحبت‌ها امیدوارکننده است و واقعا انرژی ما مضاعف می‌شود تا بخواهیم کارهای بهتری را انجام دهیم، شاید باور نکنید به خاطر همین اظهار لطف مردم بوده که خواستم کارهای بیشتری را در سطح شهر انجام دهم.
این هنرمند همدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر در سطح کشور به زیباسازی شهری آن هم از سوی بانوان توجه ویژه‌ای شده است گفت: چون بانوان نگاه ویژه‌ای به هنر دارند و با ظرافت خاصی کار را انجام می‌دهند، هنر نقاشی روی دیوار از نگاه آنها بهتر تصویرگری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه من خودم روی کارهایی که انجام می‌دهم ساعت‌ها فکر می‌کنم؛ از اینکه کارم چه پیامی را به مردم برساند برایم مهم است خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم ببینم کدام رنگ برای چه کاری و کجا مناسب است، در آن دیواری که می‌خواهم رنگ‌آمیزی کنم با چه فاصله‌ای عابرین و خودروها رد می‌شوند را هم در نظر می‌گیرم.
حلیمی با بیان اینکه نوع رنگ‌ها و فضای اطراف مهم است گفت: برای نمونه دور میدان قائم طرح پاییزی انجام دادم و چون همدان اصولا پاییز سردی دارد، کمی وسط کار رنگ گرم، رنگ سرد هم استفاده کردم.
وی با اشاره به اینکه کار شهرداری همدان قابل تحسین است که می‌خواهد شهر را زیبا کند و مردم از فضای شهری بهتر لذت ببرند افزود: سال‌های اخیر فضای اینترنت و ارتباطات باعث شده مسؤولان از دنیای اطراف خود بهتر باخبر شوند و بخواهند هم سطح جهانی کارهایی را در سطح شهر انجام دهند و مردم نیز با دیدن چنین فضاهایی بهتر احساس شادی و نشاط می‌کنند.
این هنرمند همدانی با بیان اینکه پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام مربوط به تصویرسازی و گرافیک محیطی بود و آن موقع در همدان طرح‌های زیادی داده بودم اما انجام ندادند و گفتند که بودجه کافی را نداریم ادامه داد: خوشبختانه امروز می‌بینیم این مسأله مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته که جای خوشحالی دارد و می‌توان به این مسأله خوشبین بود.
وی با بیان اینکه خداوند را شاکرم که کارم روز به روز بهتر می‌شود و می‌توانم به پیشرفت برسم و پروردگارم را در هر لحظه و در هر موقعیتی شاکر بودم گفت: همیشه سعی می‌کنم تلاش خودم را داشته باشم، چون ایمان دارم خداوند بهترین‌ها را در مسیر هر انسانی قرار می‌ردهد و کافی است خود ما بخواهیم.
خانم حلیمی اضافه کرد: بیشتر از هر کسی ابتدا از خودم توقع دارم که کارهایم را به بهترین نحو انجام دهم تا نتیجه بهتری داشته باشم چرا که موفقیت از آن کسانی است که تلاش و پشتکار دارند.
این بانونی هنرمند همدانی بیان کرد: خیلی خوشحالم از اینکه کارهایی در سطح شهر انجام می‌دهم و این باعث شده مردم لذت ببرند، همین موضوع برایم کافی است که به ادامه راه امیدوار باشم.
دیگر بانوی هنرمند همدانی نقاشی‌هایی را روی پست‌های برق و مخابرات در سطح شهر شهر انجام می‌دهد که با او هم به صحبت نشستیم.
این خانم با بیان اینکه مهرانا لام هستم، متولد سال 1365 و حدود 20 سال است که فعالیت هنری دارم اظهار کرد: لیسانس نقاشی دارم و کارم را از آموزشگاه‌‌های آزاد فنی حرفه‌‌ای آغاز کردم و البته خیلی سال‌ها پیش نقاشی را شروع کردم و در این سالها آموزش‌هایی دیده بودم؛ به محض اینکه مدرک مربی‌گری گرفتم از آموزشگاه‌های آزاد فنی حرفه‌ای شروع به تدریس نقاشی، مداد رنگ، رنگ روغن، طراحی چهره، اشیای بی‌جان و آناتومی بدن کردم.
وی با اشاره به اینکه 12 سال است که در مدارس غیرانتفاعی همدان نقاشی، خلاقیت و خطاطی را به صورت قراردادی تدریس می‌کنم گفت: حدود چند ماه است که فعالیتم را با شهرداری همدان شروع کردم و با سازمان زیباسازی همکاری دارم.
این بانونی هنرمند همدانی با اشاره به اینکه حدود چهار نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی در همدان داشتم عنوان کرد: در حال حاضر 14 شاخه هنر نظیر نقاشی روی سفال، شیشه و دیوار و نقش برجسته و... را تدریس می‌کنم.
وی با بیان اینکه به درخواست یکی از اساتیدم وارد کار حوزه شهرداری شدم و با پیمانکاری قرارداد بستم تا پست‌های برق سطح شهر را رنگ‌آمیزی کنم گفت: چند سالی است که در مدارسی که تدریس می‌کنم، شهریورماه راهروها و سالن‌ها و حیاط این فضاهای آموزشی را نقاشی می‌کنم و در این کار چون تجربه داشتم، به واسطه استادم وارد همکاری با شهرداری شدم.
خانم لام با تأکید بر اینکه دو ماهی است که کارم را با سازمان زیباسازی شهرداری آغاز کردم عنوان کرد: اقدام شهرداری در زمینه زیباسازی بسیار ستودنی است، سال‌هاست تمام کشورهای پیشرفته جهان از دید فرهنگی به سمت نقاشی خیابانی رو آورده‌اند.
وی با بیان اینکه هنرمندان خیابانی خبره‌ای در این عرصه در سطح جهان فعالیت دارند و باعث می‌شوند شهر و کشورشان زیباتر باشد افزود: کشور پرتغال سابقه نقاشی خیابانی 70 ساله را دارد.
این هنرمند همدانی با تأکید بر اینکه هنر نقاشی خیابانی در کشور ایران نیز چندین سال است که آغاز شده و ابتدا با تصویر شهدا در شهر تهران پیش رفت افزود: چند سالی می‌شود که در شهر همدان هم به نقاشی خیابانی اهمیت داده می‌شود و البته رنگ‌آمیزی باکس‌های برق نیز تقریبا دو سالی است که انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه نقش برجسته‌هایی زیر پل‌های همدان نیز با کاشی‌کاری جلوه خاصی به شهر بخشیده است گفت: با توجه به ثبت جهانی هگمتانه، همدان به عنوان شهر تاریخی جهانی شناخته می‌شود و از این پس پذیرای گردشگران زیادی به این شهر خواهیم بود و به همین خاطر شهرداری بیش از پیش به فکر زیباسازی سطح شهر بوده تا این شهر را به لحاظ فرهنگی پویاتر کند.
خانم لام با بیان اینکه خوشبختانه نقاشی‌های ما در سطح شهر با استقبال زیادی از همشهریان همدانی مواجه بوده و خیلی از کسانی که از کنار ما رد می‌شود با خوشحالی و قدردانی می‌گویند: «ممنون که شهر ما را زیبا می‌کنید» و از زیبای کار ما صحبت می‌کنند افزود: از بچه‌های مدرسه و دانش‌آموزان گرفته تا بزرگترها از ما تشکر می‌کنند، این نشان می‌دهد که خیلی از مردم ما فرهیخته هستند و سواد هنری دارند.
وی با اشاره اینکه جا دارد هنر در سطح شهر همدان ارتقا یابد و شاهد زیبایی‌های زیادی باشیم افزود: البته بازرسان و کارشناسان هنری همدان زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری بیشتر روی نقوش هنری و اسلیمی یا نقش قالی‌های همدان کار می‌کنند و می‌خواهند حالت سنتی بودن را حفظ کنند که خیلی ایده جالب و عالی است اما جای ارتقا هم دارد و می‌تواند خیلی گسترده‌تر و کامل‌تر باشد.
این بانوی همدان خاطرنشان کرد: به جای اینکه شکل‌های اسلیمی را بیشتر کار کنیم می‌شود از منظره‌ها، پرنده‌ها و... هم استفاده کرد و کار شکیلی را ارائه نمود و حتی در بخشی از سطح شهر می‌توان نقاشی‌های مدرن اجرا کرد.
وی با بیان اینکه جای نقاشی‌های مدرن و حتی سه بعدی در سطح شهر ما خالی است که خیلی از کشورهای اروپایی به این سمت پیش رفتند گفت: من در این حوزه‌ها کار کردم و می‌دانم این هنر چقدر می‌تواند در زیبایی شهر مؤثر باشد.
خانم لام از شهرداری خواست که با هنرمندان ارتباط مستقیم برقرار کند تا مشکلات پیش روی آنها حل شود و گفت: خیلی از هنرمندان از فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی داده می‌شود، مطلع نمی‌شوند و چه خوب است از طریق صندوق اعتباری هنرمندان ارتباط برقرار شود و کمتر واسطه و پیمانکار دخیل باشد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: